Felsökningsguide

När olyckan är framme och din turbo går sönder är det viktigt att hitta orsaken till skadan. Det är extremt sällan en turbo går sönder av sig själv. I de allra flesta fallen är det en eller flera komponenter runt omkring som har gått sönder och skapar en miljö för turbon som den inte är konstruerad för. Ofta är det små och enkla fel som är lätta att hitta och billiga att åtgärda om man utför reparationen i tid.

De vanligaste symtomen

  • Svag motoreffekt: Läckage på tryckrör/slangar/intercooler, skadad turbo, stopp i katalysator eller skadad funktion på laddtrycksreglering.
  • Oljerök från avgaserna, hög oljeförbrukning: Skadad turbo, bristfällig funktion på vevhusventillation eller skadad oljeretur/tillopsledning.
  • Oljud, tjutande/vinande: Obalans på turbinaxel, skadat kompressorhjul, luftläckage eller avgasläckage.
  • Oljud, blåsande: Luftläckage i tryckslangar eller rör, resulterar ofta i skadad turbo på grund av övervarvning av turboaggregatet.
  • Felkoder på laddtrycket: Skadad turbo, skadad funktion på laddtrycksreglering eller luftläckage på tryckrör eller slang.

Vid misstanke om skador på din turbo och dess kringkomponenter är det viktigt att snabbt få bilen undersökt och eventuellt reparerad för att minska risken för kostsamma följdskador.

Du vet väl att vi inte bara säljer turboaggregat utan även har en välutrustad verkstad där vi hjälper våra kunder med felsökning och att byta turbo. Du är välkommen att läsa mer om våra verkstadstjänster på fliken service i menyn högst upp.